“The problem is not about freedom, it is
about an outcome” Gilles Deleuze
Tokom proteklih deset godina u novom veku, Slobodan
Maldini je razvio veliku internet mrežu i jednu zavidnu produkciju kjiga,
projekata i angažovanih intervencija, kao nezavisan autorski rad sistematski
prezentiran na ličnim blogovima i dostupan svakom korisniku. Po svom kreativnom
opsegu, Maldini je postao produktivni fenomen, sublimirana elektronska mašina,
gde se pitanje brzine promena internetskih funkcija može meriti brzinom ideja
koje je ovaj autor unosio u protok otvorene elektronske komunikacije.
Njegove misaone i vizionarne projekcije mogu se uporediti
jedino sa Antoniom Sant’Eliom, arhitektonskim genijem na početku 20-og veka i
njegovim arhitektonskim manifestom futurizma kojim se „afirmišu sloboda reči,
plastični dinamizam, muzika bez kvadrature i umetnost buke... deklarativno
protiv kukavičluka tradicionalista“.
Ova paralela nije slučajna jer i po liku i po projektima
postoje neverovatne sličnosti, kao i u izboru filozofskih i klasičnoh uzora,
jedino što Sant’Elia pripada vremenu „Art Nouveau“ i ranog modernizma, dok
Maldini kao jedan od predstavnika „Novog pokreta“ osamdesetih inauguriše
postmoderne pojave do novih dinamičkih i transformabilnih prostornih
konstrukcija na početku 21-og veka.
Izložba sadrži projekte prostornih arhitektonskih
sklopova spomenika, hramova, kuća, urbanih celina, veduta i šetališta, višedimenzionalnih
tvorevenia različitih profila, u pokretu, sklapanju i rasklapanju, u promenama
rakursa nivoa i pozicioniranja stanja lebdenja, kretanja ili fiksiranja
bazičnih tačaka u izabranom prostornom okruženju. Ova prostorna,
anti-gravitaciona arhitektura, po svojoj strukturi projekata za poneti je
dostupna i funkcionalna u svakom svom elementu, svim potencijalnim konzumentima
i fanovima.
Kod Maldinija postoje faze pisanja knjiga i faze
projekata, a najčešće tematskih i kritičkih intervencija, vizuelnog
interferiranja slika iz oblasti kulture, dizajna, stripa, porno i pank
neoarhtekture, brendiranja, hipo-mikro staništa... kao aktivan stav i
upozorenje. Stoga, izložba obuhvata i sve „marginalne“ teme koje autor smatra
važnim da se istakne društvena hipokrizija i nedoslednost socijalnih i
kulturnih programa.
Još od 1982 kada nastaju projekti ciklusa „Utopije“, bilo
je jasno da se Maldini u svojim istraživanjima nalazi između stubova istorijskih
ličnosti koji su svojim učenjima paradigmatički markirali promene u svetu od
vremena neoplatonizma Thomas More-a, paladijanskih klasičnih modela, do
futurističke arhitekture Sant’Elie, strukturalne arhitekture Buckminstera Fullera, „prave“
arhitekture Bogdana Bogdanović i svakako, transformabilnih prostora Slobodana
Maldinija ili „apsurdne“ arhitekture. Radi se o utopijama, prezentnim u svakoj društvenoj
kataklizmi ili napretku, o nadi i snu. Njihov smisao je u projekciji
budućnosti.
Maldini pripada kategoriji negraditelja, smelih i
nemirljivih arhitekata... od kojih ostaju projekti i tek po koji formalni trag.
Tako je projekat spomenika na Kosovu u Klini (Istoku i Kačaniku) početkom ’90-tih bio srušen.
Mada, to ne umanjuje značaj svih inovacija i doprinosa ovog arhitekte, njegov
senzibilirani duhovni prostor, perceptivnu moć i viziju novih dimenzija
graditeljstva „širokih,
multi-livelisanih, interkonektovanih i integrisanih urbanih spojeva
dizajniranih oko-života- grada“. (A.Sant’Elia)
Biljana Tomić
No comments:
Post a Comment