Friday, December 22, 2006

Senke Bogova fusnote 1-4 ogled

1) Grimal, P. : L`homme et le mythe, u Mythologies de la Mediterranee ou Gang, Paris, 1963., str. 4-16.

vidi: Kerény, Ch.: Religion antique, Genève, 1957.

Malinowski, B.: Myth in Primitive Psichology

Millin, A.L.: Mytologishe Gallerie, Berlin, 1836.

Vernant, J.P.: Dy mythe a la Raison, Annales, 1957., str.192.

Levi - Strauss, C.: La pensée sauvage, Paris, 1962.

Maus, M.: Sociologie et anthropologie, Paris, 1950.

2) Astour, M.C.: Hellenosemitica, Leiden, 1967, str.69.

3) Sethe, K.: Urgschichte und älteste Religion der Ägypter, Leipzig, 1930.

vidi: Untersuchungen zur Geschichte und Altertumskunde Ägyptens, III, 1905.

Lang, A.: Custom and Myth, London, 1904.

Hocart, A.M.: Kingship, Oxford, 1927.

Westermarck, E. : Methods in Social Anthropology, JRAI, LXVI, 1936,

str. 223-248.

4) vidi: James, E.O. : Comparative Religion, An Introductory and Historical Study,

London, 1938, str.97-103.

5) Malinowski, B.: Myth in Primitive Psychology, London, 1926, str.21.

vidi: Magic, Science and Religion, SRR, London, 1925.

6) Malinowski, B.: Frazer Lectures, London, 1932, str.98.

7) vidi: Hooke, S.H., ed.: Myth and Ritual, Oxford, 1933.,

: The Labyrinth, Further Studies in the Relation between Myth and Ritual in the Ancient World, London, 1935.,

8) Mowinckel, S.: Prophecy and Tradition (The prophetic books in the light of the study of the growth and history of the tradition, ANVAO, II, Hist.Filos.Klasse, No 3, Oslo, 1946.,

vidi: Micklem, N.: Prophecy and Eschatology, Oxford, 1926.,

Guillaume, A.: Proohecy and Divination among the Hebrews and the other Semites, London, 1938.,

9) Mowinckel, S. (op.cit.), str.82.

10) Mowinckel, S. (op.cit.), str.81-82.

11) vidi: Güterbock, H.: Die historische Tradition und ihre literarische Gestaltung bei Babyloniern und Hethitern bis 1200, ZA, N.F.8., 1934., str.2.

Stamm, J.J.: Die kulturellen Leistungen der Sumerer, ThZ, 2, 1926., str.18, 14.

12) Kramer, S.N.: Sumerian Mythology, MAPhS, Vol.XXI, Philadephia, 1944.

Dhorme, E.: La littérature babylonienne et assyrienne, 1926., I.

Contenau, G.: Les Représentations des divinitiés solaries en babylone, RB, 1917.

13) Međutim, postoje mnogobrojni primeri kad je mitologija, delimično ka moć proricanja i određivanja kulturnih i praistorijskih tekstova, imala u prirodnim i istorijskim događajima potvrdu svojih determinanti. Tako, velika obnova koja se odigrala u najranijem periodu razvoja civilizacije Persije, bila je samo delimično obnavljanje i nejasno realizovanje proročanstva Deutero-Isaiaha.

14) Mowinckel, S. (op.cit.), str.84.

II

1) Mitchell, J.: The Earth Spirit; its Ways, Shrines and Misteries, Avon publishers, 1975, sl.15.

2) Guidoni, E.: Antropomorfismo e zoomorfismo nell architettura "Primitiva", L'architettura, 221, 1974.

3) Eliade, M.: De Zalmoxis a Gengis-Khan, études comparatives sur les réligions et le folklore de la Dacie et de l'Europe Orientale, Paris, str.181.

4) Roux, J.P.: Le nom du chaman dans les textes Turco-Mongols, Frieburg, 1958, str.133-142.

vidi: Eliade, M.: Le chamanisme et les techiques archaiques de l'extase, Paris,

1974.

Bahmann, R.: Shamanistic and related phenomena in Northern and Middle India, Frieburg, 1959, str.681-760, Anthropos 54, 1959.

5) Torquemada: Monarquia Indiana, 1.VIII, cap.20.

6) Beuchat, H.: Manuel d'Archéologie Américane, Préface par Vignaud, M.H., Paris, 1912, str.332.

7) ibid, str.630.

vidi: Yamqui Pachacuti Salcamayhua, Antiquities, str.115.

8) Mitchell, J. (op.cit.), str.8-15.

9) Paolo de Onegardo, Relacion, str.154.

Bechaut, H. (op.cit.), str.635.

10) ibid, str.636.

11) Pesma naroda Fang, iz ekvatorijalne Afrike. Prema:Eliade, M.: Patterns in Comparative Religion, New York, 1928, str.47, 49.

12) Eliade, M.: Structures and Changes in the History of Religions, CJ.Chicago, dec.1958, str.362.

Prema: Spencer, B. i Gillen, F.J.: The Arunta, London, 1926, I, str.374, 386.

De Martino, E.: Angoscia territoriale e riscatto culturale nel mito Achilpa delle origini, SMSR, XXIII, 1951-52, str.51-66.

13) ibid.

14) Eliade, M.: Le mythe de l'éternel retour, Paris, 1949.

15) Eliade, M.: CJ (op.cit.), str.363.

16) Eliade, M.: Centre du monde, temple, maison, Paris, (b.g.), str.73.

vidi: Stein, R.: L'Habitat, le monde et le corps humain en Extrême Orient et en Haute Asie, JA, 1957, str.37-74.

17) Eliade, M.: Structures and Changes (op.cit.), str.366.

18) Eliade, M.: ibid, str.356.

19) vidi: Jensen, E.: Das religiöse Weltbild einer frühen Kultur, Stuttgart, 1948.

20) Mumford, L.: Concluding Address, C.I, Chicago, 1958, str.237.

21) ibid, str.238.

22) Speiser, E.A.: Concluding Address, C.I. (op.cit.), str.245.

23) Mumford, L.: (op.cit.), str.235.

24) Güterbock, H.G., C.I. (op.cit.), str.140.

25) Mumford, L., ibid., str.234.

26) Fernea, R.: Expansion of Society in the Ancient Near East, C.I, 1958, str.35.

vidi: Falkenstein, A.: La cité-temple sumérienne, JWH, I, 1954, str.784-814.

27) Rheinstein, M.: Expansion of Soc., C.I. (op.cit.), str.38, 39.

28) Jacobsen, Th.: Early political development in Mesopotamia, ZA, LII, 123, n.71.

29) vidi: Jacobsen, Th.: Expansion of Society in the Ancient Near East, C.I, 1958, str.53.

30) Eliade, M., CJ (op.cit.), str.351-367.

31) Prema: Jacobsen, Th., CJ (op.cit.), str.66, 67.

32) Gadd, C.J.: The Cities of Babylonia, Cambridge, 1964, str.11.

33) vidi: Schnabel, P.: Berosos und die babylonisch-hellenestische Litaratur, Leipzig- Berlin, 1923.

34) Gadd, C.J., (op.cit.), str.111, 10, 261.

35) ibid., str.13.

vidi: Gadd, C.J.: Ideas of Divine Rule in the Ancient East, London, 1948.

Speiser, E.A.: Authority and Law in Mesopotamia, JAOS, 1954, Suppl. 17, str.8.

36) Gadd, C.J.: The Cities. (op.cit.), str.14.

37) Prema: Urukagina, VIII, 3, 174, 180.

38) Gadd, C.J., ibid., str.40.

39) Albright, W.F.: Development of Culture in the National States, C.I, 1958, str.72.

40) ibid., str.73.

41) Gelb, I.J., CJ, (op.cit.), str.76.

42) ibid., str.78.

43) ibid, str.79, 80.

44) Wilson, J.A., ibid, str.131.

45) ibid, str.134.

46) ibid, str. 162.

47) Willey, G.R., ibid, str.158.

48) Mumford, L., str.235, 236.

49) Mumford, L., ibid, str.241.

50) Prema: Redfield (1953) i Singer (1954), Singer, M.: The Expansion of Society and its Cultural Implications, C.I, 1958, str.261.

51) Redfield, R. and Singer, M.: The Cultural Role of Cities.

Economic Development and Cultural Change, 1954, str.169-170.

52) Singer, M. (op.cit.), str.263.

III

1) Gould, R.Freke, etc.FM, London, etc.1911, vol.str.226.

2) Gould, F.R., etc., FM, London, etc., 1911, str.168.

Upor.: Schauberg: Vergleichendes Handbuch der Symbolik der Freimaurerei (?), vol.II, str.533.

Prema Schaubergu, sa svake strane masonskog znaka Meister tafel iz Bâle-a nalazili su se ovi rudimentarni stihovi; identična pesma, u nešto osavremenjenoj frazeologiji, bila je ugravirana na škrinji masonske lože iz Hamburga, koja je dospela u Beč, nakon smrti poslednjeg Steinmetz-a, Wittgreff-a, odakle potiču ovi stihovi.

3) Detienne, M.: De la pensée religieuse à la pensée philosophique; La notion da daimon dans le pythagorisme ancien, Paris, 1963., str.11.

4) Delacroix, H.: Les grandes formes de la vie mentale, Paris, 1941., str.130.

5) Detienne, M., ibid, str.11.

vidi: Lévi-Strauss, C.: La geste d`Asdiwal, AEHÉ, Section des sciences religieuses, 1958, 59. str.3-43.

Lévi-Strauss, C.: Anthropologie structurale, Paris, 1959, str.69.

Vernant, J.P.: Le mythe hésiodique des races. Essai d`analyse structurale, RHR, 1960. fasc.I, str.21-54.

6) Gimbutas, M.: The Gods and Goddesses of Old Europe 7000-3500 Bc., Myths, Legends&Cult Images, London, 1974., str.89.

7) Ibid, str.89. U ovoj grupi simbola nalaze se predstave zmije i ptice.

8) Kosmološka veza bila je prikazana sa dve paralelne linije, simbolom V i cik-cak linijama, spiralama i meanderima. Životni ciklus na Zemlji bio je prikazan slobodnim krstom, krstom upisanim u krugu ili kompleksnim derivacijama ovog bazičnog motiva koji je simbolički sadržao četiri ugla sveta, rog, gusenicu, jaje ili ribu (Ibid).

9) Vidi: NLEM, Hamlyn, London, etc.1959.,

Beli konj u Uffington-u (Berkshire) urezan u krečnjak pobrđa, verovatno datirajući iz Gvozdene ere, na dramatičan način predstavlja čovekovu posvećenost životinjskom kultu, reprezentirajući zoomorfnu boginju Epone (prim.autora).

10) Vernant, J.P.: De mythe hésiodique des races. Essai d`analyse structurale, RHR, 1960., fasc.I, 21-54.

vidi: Detienne, M.: De la pensée religieuse a la pensée philosophique; la notion de daimon dans le pytagorisme ancien, (op.cit.), str.13.

11) Iako su imale bogatu umetnost plastike unutar arhitekture, neke civilizacije osim rituala ili oblika okultizma nisu imale jedinstven sistem simboličkog izražavanja. Tako, na primer, Inke nisu ostavili bilo kakve pisane zabeleške; najbliža moguća asocijacija na zabeleženi sistem izražavanja Inka predstavlja quipu, vrsta zapisa sačinjenog od posebno upletenog kanapa, mnemoničkog sredstva za beleženje činjenica i, verovatno, istorijskih događaja putem određenim značenja koja su izražavana putem upletenih niti različitih dužina i boja.

vidi: NLEM, (op.cit.), str.444.

vidi: Beushat: Manuel d`Archeologie amèricaine, Paris, 1912., str.520-658.

12) Vidi: Nilsson, M.: The Minoan-Mycenaean religion and its survival in Greek religion, Lund, 1950.

13) Bonner, C.: (op.cit.), str.17-19, 229-248.

14) Ibid, str.17.

15) Gould, F.R., (op.cit.), str.3.

16) BPA, ed. 1849, vol.I, str.IX.

17) Arundell, Lord of Wardour: Tradition, principally with reference to Mythology and the Law of Nations, 1872, str.139.

18) Vidi: Barr, J.: The Meaning of Mythology in Relation to the Old Testament, VT, 1959, vol.IX, No.1, str.3.

19) Barlow: Symbolism in Reference to Art, PRIBA, vol.II, Session 1859-60, str.97.

20) Gould, F.R.etc, (op.cit.), str.21, Prema Stukeley-u.

21) Bridgman, W.: The Pythagorean Symbols, with the Explanation of Jamblicus, 1804, str.106.

22) Fosbroke, T.D.: British Monachism, 1802, vol.II, str.5, cit. Matthew, Paris, str.403.

23) Elton, C.: The Origins of English History, London, 1882, str.268.

vidi: RC, I. str.261.

24) Gould, F.R. (op.cit.), tab.I, Lux et Tenebris.

25) Robison: Proofs of a Conspiracy, 1797, str.20, Lawrie: History of Freemasonry, 1804, str.31.

26) Gould, F.R. (op.cit.), str.22.

27) ibid, str.23, prema: Giles: Freemasonry in China (?), str.6, 8.

28) ibid, str.24, prema: King: The Gnostics and their Remains, str.62.

29) ibid, str.24, prema: Marras: Secret Fraternities of the Middle Ages (?), str.8

30) Murray, R.: Symbols of the Church and Kingdom, Cambridge, 1975.

Streeter, B.H.: The Four Gospels: A Study of Origins, London, 1924/26.

Bonner, C.: Studies in Magical Amulets chiefly Graeco-Egyptian, Ann Arbor, 1950.

Bellermann, J.J.: Versuch über die Gemmen der Alten mit dem Abraxas-Bilde, 1817., str.7-10.

31) Bonner, C.: (op.cit.), str.2., 142-4.

32) Codrington, R.H.: The Melanesians, Oxford, 1891.

33) Bonner, C. (op.cit.), str.3.

prema: Galactite, Orph. Lith., 201. i amethyst, Plin. N.H.37., 124.

34) Bonner, C. (op.cit.), str.3.

35) Beushat, H.: Manuel d`Archéologie Americaine, (op.cit.), str.110-200.

36) Jacobs, D.: Architecture, New York, 1977. (I poglavlje)

37) Jeronim, antički opisivač svoga vremena, daje značajnu kritiku sujeverne upotrebe pojedinih reči (Hier. Epist. 75, 3, Í CSEL 55): "Da bi uzbudili duhove zaboravnih muškaraca i glupih žena, Basildijanci uobičavaju da uzimaju iz jevrejskih izvora Armazela, Barbeloa, Abraxasa, Balsamusa i bezumnog Leusuborasa, kao i ostalih čudovišta, pre nego imena, plašeći prost narod varvarskim zvucima, tako da ovi mogu da budu više zbunjeni upravo onim što ne mogu da shvate".

38) Psēphisma, ăstis, n [ψήφισμα]-narodni zaključak u Grka, jednom Cic.p.Flac.6, 15 i zahvala jedne grčke općine caru (Latinsko-hrvatski rečnik, priredio Mirko Divković, u Zagrebu, 1900-prim.autora).

39) Bonner, C. (op.cit.), str.12.

40) Za uopšten pregled simbolizma brojeva, vidi: Gordon, C.H.: Numerals in the Nuzi Tablets, RA.31, 1934, str.101-108.

Bea, A.: Der Zahlenspruch im Hebräischen und Ugaritischen, Bibl.21, 1940, str.196-198.

Schimmel, A.: Zahlensymbolik I Religionsgeschichtlich, RGG, VI, 3. Aufl., Sp.1861-1863.

Segal, J.B.: Numerals in the Old Testament, JSS, 10, 1965, str.2-20.

Roth, W.M.W.: Numerical Sayings in the Old Testament. A From-Critical Study, SVT 13, 1965.

Fabridge, M.H.: Studies in Biblical and Semitic Symbolism, New York, 1970

Gordon, C.H.: His name is One, JNES, 29, 1970, str.198-199.

Loewenstamm, S.E.: The Seven Day-Unit in Ugaristic Epic Literature, IEJ, 15, 1965, str.121-133.

41) Gray, J.: The Desert Sojourn of the Hebrews and the Sinai Horeb Tradition, VT, 4, 1954, str.148-154, posebno str.148..

42) Massignon, L.: The Notion of "Real Elite" in Sociology and in History", in : The History of Religions, ed. by. Eliade, M. and, Kitagawa, J., Chicago-London, 1959, str, 108-115.

43) Robinson, G.: The Origin and Development of the Old Testament Sabbath (A Comprehensive Exegetical Approach), Hamburg, 1975, str.114.

44) Delitzshc, F.: Assyrisches Handwörterbuch, Leipzig, 1896, str.636.

Hehn, J.: Siebenzahl und Sabbat bei den Babyloniern und im Alten Testament, Leipzig, 1907, str.86.

45) vidi: Frankforth, H.: Kingship and Gods, Chicago, 1948.

Frankforth, Lloyd and Jacobsen: The Gimilsin Temple and the Palace of the Rulers at Tell Asmar, OIP, vol.XLIII, str.134-135.

46) Pope, M.H.: Seven, Seventh, Seventhy, IDB 4, str.294-295.

Kapelrud, A.S.: The Number Seven in Ugaritic Texts, VT, 18, 1968, str.81-90.

47) Schimmel, A. (op.cit.), Sp.1862.

48) Lewy H. Lewy J.: The Origin of the Week and the Oldest West Asiatic Calendar, HUCA, 17, 1942, str.1-152, posebno str.1.

49) Richardson, A.: Genesis 1-11, London, 1971.

50) Schimmel, A. (op.cit.), Sp.1862.

51) Negretti, N.: Il Settimo Giorno. Indagine critico-teological sabato biblico, An Bibl., 55, 1973, str.44.

52) Hehn, J. (op.cit.), str.108.

53) Robinson, G. (op.cit.), str.125.

vidi: ANET, 31. i AOT, 79.

54) Upor. sa Gen. 41 : 46

55) Ep o Gilgameshu, Tab. VI, 11.100-113, ANET, 60.

56) Gaster, T.H. JRAS, 1932, str.857.

Moor, J.C.: The Seasonal Pattern in the Ugaritic Myth of Balu, AOAT, 6, 1971., str.9.

57) Cassuto, V.: Baal and Mot in the Ugaritic Texts, IEJ, 12, 1962, str.77-82 (original: BJPES, 1941-42, str.45-51).

58) vidi: Guénon, R.: Simboli della Scienza Sacra, Milano, 1975, (Paris, 1962).

Massignon, L.: L`Arithmologie dans la pensée sémitique primitive, Ar., Rome, July-August, 1932.

59) Massignon, L.: The Notion of "Real Elite" in Sociology and in History, in: The History of Religions, Essays in Methodology, (op.cit.), str.370-71.

60) Massignon, L.: L`Arithmologie. (op.cit.), str.370.

61) ibid. str.371.

62) s.18, v.24.

63) Massignon, L.: Les sept dormants d`Ephèse, RÉI, 1954, str.73.

64) Massignon, L.: The Notion (op.cit.), str.111-112.

65) Massignon, L.: La Mubâhala de Médine et l`hyperdulie de Fâtima, Paris, 1955.

vidi: Massignon, L.: La Notion du voeu et la devotion musulmane à Fâtima, iz: SOGL, Roma, 1956, II, str.1-25.

66) Massignon, L.: La Notion (op.cit.), II, str.1-25.

67) Amandry, P.: La Mantique apollinienne a Delphes, Essay sur le fonctionnement de l`Oracle, Paris, 1950., str.184.

vidi: Pussud, Ct.R.: Origines cananéennes du sacrifice israélite, str.45-47.

68) Amandry, P.ibid.str.185.

69) Michell, J. (op.cit.), str.88.

vidi: Watkins, A.: The old Straight Track, London, 1925, repr. London 1972.

Eitel, E.J.: Feng-Shui or the Rudiments of Natural Science in China, London, 1873, Cambridge 1973.

70) Michel, J. (op.cit.), str.88.

71) Petrie, W.F.: Tools and Weapons, London, 1917, str.42, T.XLVII.

72) Badawy, A. (op.cit.), str.41.

Iversen: Canon, str.20.

73) Badawy, A. (op.cit.), str.42.

74) Breasted, J.H.: Ancient Records of Egypt, I, II, Chicago, 1906, I, -625, (prev.aut.).

75) Hórapollo, II, 29, citiran kod Wainwright-a, Seshat, str.36.

76) Badawy, A. (op.cit.), str.59-60.

77) Ibid.., str.64.

vidi: de Lubicz, R.S.: Le Temple dans l`Homme, Le Caire, 1949.

78) vidi: Thunberg, L.: Microcosmos and Mediator, Stokholm, 1966.

79) vidi: Moessel, E.: Die Proportion in Antike und Mittel-Alter, München, 1926, str.14-15, 21, 128.

Treba dodti Moessel-ov nesumnjiv doprinos izvođenju na svetlo harmonijske relacije brojeva u zbirnim serijama, zvanim Fibonaccijeve ili Lamé-ove serije, posle njegovog nemačkog učenika: 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89..., sa primenom na opisani krug podeljen na 10 lukova (Moessel, E.: Ibid, str.19). Moessel čak pronalazi primer ove numeričke serije u pravim dimenzijama peripteralne kapele u Philae-i, izraženim u meri lakta (0,528 m) (Ibid, str.27-29).

80) Peet, E.: The Rhind Mathematical Papyrus, JEA, XII, 1926.

Borchardt, L.: Wie würden die Böschungen der Pyramiden bestimmt ?, AZ, 31, 1893.

81) Diodorus, I, 23.2.

82) Ibid. I, 69.

83) Platon: Timaeus, 22-23.

84) Badawy, A.: Ancient Egyptian architectural design, A Study of the Harmonic System, Berkeley and Los Angeles, 1965., str.49.

vidi: Sauneron, S.: Les Prêtres de l`Ancienne Egypte, Paris, 1957, str.122.

Burnett, J.: Early Greek Philosophy, London, 1952., str.44, 20.

85) Diogenes Laertius: Thales, 43, 24.

86) Sauneron, S. (op.cit.), str.46. (Jamblichus).

87) Badawy, A. (op.cit.), str.49. i Burnet, J. (op.cit.), str.104-105.

Ljude koji su u Starom Egiptu imali dužnost da nadziru ili prenose na gradilištu mere iz plana, Grci su zvali harpedonaptae, što je imalo značenje "onaj koji razvija uže" ili "onaj koji zateže uže"; ovo očigledno predstavlja aluziju na način prenošenja mera na gradilištu. Tako, užetom sa dvanaest čvorova mogao je da se postavi pravougli trougao čije su strane bile izražene osnovnim proporcijama brojeva 3, 4 i 5, ili da se ucrta krivina, poznata kao "egipatska kriva" ili lančanica.

vidi: Lauer, J.P.: Le problême des Pyramides d`Egypte, Paris, 1948., str.200.n.2.

Contor: Vorlesungen über Geschichte der Mathematik, str.55-57.

Lyons, Sir Henry: Two Notes on land-measurement in Egypt, JEA, XII, 1926., str.242-244., sl.XLIII.

88) Ainsworth, W.F.A.: Travels and Researches in Asia Minor, etc. London, 1842, vol.II, str.167.

89) Burton, R.F.: The Land of Midian, London, 1879, vol.I, str.320, vol.II, str.156.

vidi: Finn, J.: Byways in Palestine, London, 1868, Appendix A, str.453, 454. (101-103).

90) Vidi: Gould, R.F., etc. FM, London, etc. 1911, vol. II, str.84.

91) Vidi: Birch, S., D.C.L., itd.: History of Ancient Pottery, ed. 1873, str.9-14, itd.

92) Hepworth, W.D.: Underground Jerusalem, Gentleman`s Magazine, October, 1876., str.491.

93) Vidi: Conder, C.R.: The High Sanctuary of Jerusalem, Good Words, October, 1881.

94) Vidi: Lauterbach, J.Z.: Mnemonics, JE, VII, New York, London, 1904, str.631- 632.

Brüll, J.: Die Mnemotechnik des Talmuds, Wien, 1884.

Pinner, H.L.: The World of Books in Classical Antiquity, Leiden, 1948.

Bacher, W.: Die exegetische Terminologie der jüdischen Traditions-literatur, I, Leipzig, 1899, str.51, 182.

Klausser, T.: Akrostichis, RAC, I, Stuttgart, 1950, str.col. 239.

95) Vavilonski Talmud: E.g.b, Ab.Zar.8a, b.Pes.114a

96) Talmud: E.g.p Meg.III.5 ; E.g.b Men.43a; E.g.b. Shab 66b.

E.g.b Ber.3a (bar).

97) Prema: gerhardsson, B. (op.cit.), str.155.

vidi: Bloch, J.S.: Einblicke in die Geschichte der Enstehung der talmudischen Literatur, Wien, 1884, str.74.

98) Eliade, M.: Ewige Bilder und Sinnbilder, Freiburg im Breisgau, 1958, str.44.

Jeremias, J.: Golgotha AГГЕΛОΣ, ANZK, Leipzig, 1926, str.43.

99) Vidi: Gunneweg, A.H.J.: Mündliche und schriftliche Tradition der vorexilischen Prophetenbücher als Problem der neueren Prophetenforschung, FRL, Göttingen, 1959, str.81.

100) vidi: Apocrypha and Pseudoepigraphs of the Old Testament in English..., ed. Charles, R.H., I-II, Oxford, 1913.

101) Značenje ovog imena je neodređeno. Vidi: Schürer, E.: Geschichte des jüdischen Volkes im Zeitalter Jesu Christi, I-III, 3 i 4. ed., Leipzig, 1901-1909, II, 1907, str.263.

102) Deut.17.8 ff.

103) Gerhardsson, B. (op.cit.), str.214, 215, 218.

104) έ

Isaija, 2.3, vidi: Gerhardsson, B. ibid, str.215.

105) Albright, W.F.: Archaeology and the Religion of Israel, Baltimore, 1956, str.105.

106) Moninckel, S.: Psalmstudien I and V, Kristiania, 1922-1924. l.c.V, str.101, 102.

107) Vidi: Middelkoop, P.: Curse - Retribution - Enmity, Amsterdam, 1960, str.90.

108) Leeuw, G.v.d.: Phaenomenologie der Religion. Zweite Durchge-sehene u. erweiterte Auflage,Tübingen, 1956, 2.ed, str.43:

"Merkwürdigerweise ist es in Aegypten u.Griechenland gewöhnlich der dürre, tote Baum, der als Macht-oder Gotträger glit."

109) Middelkoop, P. (op.cit.), str.23.

110) Middelkoop, P.: Jets over Sonba`i, TBG, vol. 78, 3, 1938, str.170.

Amarasische teksten. VBG., vol. 2, 1939.

111) Jensen, Ad.E.: Mythos und Kult, Wiebaden, 1951, str.350.

"Es war beim Anblick der untergehenden Sonne, als er einmal zu Eckermann äusserte:...dass unser Geist ein Wesen ist ganz unzerstöbarer Natur; es ist ein fortwirken-des von Ewigkeit zu Ewigkeit. Es ist der Sonne ähnlich, die bloss unsern irdischen Augen unterzugehen scheint, die aber eigentlich nie untergeht, sondern unaufhörlich fortleuchtet."

112) Pedersen, J.: Der Eid bei den Semiten. Strassburg, 1914.

113) Pedersen, J. ibid. 1. c. p. 6.

114) M.Men. XI. 4.

115) vidi: Gerhardsson, B. (op.cit.), str.155.

116) Brüll, J. (op.cit.).

No comments: